İaido Terimleri

 

Soke İlgili öğretinin en üst seviyesindeki büyük üstadı
Ryu Okul, Stil
Sensei Eğitmen, öğretmen
Sempai  Kıdemli öğrenci (sizden önce Iaido’ya başlayan kişiler)
Kohai Yeni öğrenci (sizden sonra Iaido’ya başlayan kişiler)
Iaidoka  Iaido çalışan herkes
Dan Siyah kuşak seviye (1-10 arası: Shodan, nidan, sandan, yondan, godan, rokudan, nanadan, hachidan, kudan, judan)
Yudansha Dan seviyeli üyeler
Waza Teknik

 

Faaliyetler
Kihon Temel hareketler
Keiko Pratik yapmak
Shinsa  Dan sınavı
Enbu Gösteri
Taikai Yarışmalı çalışma
Tameshigiri  Shinken ile kesme çalışmaları

 

Malzeme
Gi Üst giysi
Hakama Alt giysi
Obi Kemer
Juban / Shitagi Gi iç giysisi
Bokken Tahta kılıç
Tabi Patik, çorap
Zori Tokyo
Iaito Metal antreman kılıcı
Shinken Gerçek kılıç

 

Saygı ve Selamlama
Dojo Çalışma yapılan yer
Shomen Dojonun selam verdiğimiz ön tarafı
Shinzen Dojoda bayrak, kurucu resmi vs bulunan bölüm (Shomen’de)
Rei Eğilmek, eğilerek saygı göstermek, selam vermek
Shinzen ni rei, Shomen ni rei Dojoya gösterilen saygı için eğilmek
Sensei ni rei Eğitmen, öğretmenlere saygı için eğilmek
Otagai ni rei Birbirine saygı için eğilmek
To rei  Kılıca saygı için eğilmek
Ritsu rei Ayakta eğilmek
Za rei Otururken eğilmek
Mokuso Gözler kapalı meditasyon
Keito shisei Kılıcı sol tarafta tutmak
Taito  Kılıcı obi’ye yerleştirmek
Datto Kılıcı obi’den çıkarmak
Ki  Ruh, enerji
Hara Karın bölgesi
Kokyu Nefes alıp verme
Zanshin  Zihnin uyanıklığı, odaklanma
Mushin Zihnin boş olması durumu
Maai Uzamsal aralık
Ma Zamansal aralık
Metsuke Göz teması
Enzan no metsuki Uzak dağlara bakış
Seme İtiş, baskı
Kime Bitişteki odaklanma

 

Pozisyonlar
Seiza Oturma
Batto Ayakta durma
Hajime Başla
Yame Dur
Mae  Ön
Ushiro Arka
Migi Sağ
Hidari Sol
Kamae Duruş
Hakama sabaki: Seiza’ya geçerken hakama’yı ayak bileklerinden ayırma hareketi
Tai sabaki Vücut hareketi
Ashi sabaki  Ayak ve/veya bacak hareketi

 

Kamae
Shizentai Eller yanda doğal duruş
Chudan Orta seviye
Godan Aşağı seviye
Jodan Yukarı seviye
Hasso Kılıç sağda, kissaki geride ve yukarı çapraz konumda
Waki Kılıç sağda, kissaki geride ve aşağı yatay konumda
Sei tai Vücut ve kalça öne dönük duruş

 

Ashi Sabaki
Mae Öne adım
Ato Arkaya adım
Okuri ashi Ön ayak hareket eder, arka ayak takip eder
Ayumi ashi Çapraz adım
Hiraki ashi Yana adım
Tsugi ashi Yarım adım

 

Kılıç Hareketleri
Sayabiki Saya’yı geriye çekme hareketi
Te no uchi
Kılıcı sıkıca kavrama
Kiri te  Kesen el
Shinite/nobite Kılıcı zayıf tutma
Hasuji Kılıc açısı
Kiritsuke Kesmek
Katate giri Tek el ile kesiş
Morote giri İki el ile kesiş
Makko Dikey kesiş
Yoko giri Yatay kesiş
Kesa giri Çapraz aşağı kesiş
Kiriage Çapraz yukarı kesiş
Soete Bir el tsuka’da diğer el kılıcın üzerinde
Kiriotoshi Bitirme kesişi
Nukitsuke Kılıcı çekip yatay olarak kesiş
Uke nagashi Yönünü değiştirmek
Furi kaburi Nuki’den jodan’a geçmek
Chiburi Kılıcı silkerek temizleme
O chiburi Geniş dairesel chiburi
Yoko chiburi Yana doğru yatay chiburi
Noto Kılıcı saya’ya yerleştirme hareketi

 

Konuşma
Hajimemashite Nasılsınız (Birisi ile ilk tanışmada/karşılaşmada soylenir)
Douzo yoroshiku Memnun oldum (Hajimemashite’ye cevap olarak söylenir)
Ohayou gozaimasu Günaydın (sabah saat 10’a kadar)
Konnichiwa  İyi günler (sabah saat 10’dan gün batımına kadar)
Konbanwa  İyi akşamlar
Sayounara Hoşçakal
Doumo arigatou gozaimasu Çok tesekkür ederim
Doumo arigatou gozaimashita Çok tesekkür ederim (çalışma sonunda soylenir)
Dou itashimashite Birşey değil (teşekküre cevap olarak)
Wakarimasu Anladım
Wakarimasen Anlamadım
Mou ichido kudasai Bir kez daha lütfen, tekrar eder misiniz lütfen
Sumimasen Afedersiniz (birşey sormak için)
Gomennasai Özür dilerim
Hai Evet
İie Hayır
İi İyi
Dame Kötü, yanlış
Gambatte kudasai  Dayan, iyi şanslar (bir kişiyi cesaretlendirmek için)
İchi Bir
Ni İki
San Üç
Shi / Yon Dört
Go Beş
Roku Altı
Shichi / Nana Yedi
Hachi Sekit
Kyu Dokuz
Ju On